Τρίτη 27 Αυγούστου 2024

ΟΝΑΡ ΗΜΕΡΟΦΑΝΤΟΝ και Υστερόγραφα όνειρα

 


Υπάρχουν όνειρα που αντιπαλεύουν τη λογική, τις κοινωνικές αναπαραστάσεις, τις ασυμμετρίες και τις σχέσεις εξουσίας και τεκμηριώνονται από το ανάβλυσμα των συναισθημάτων μας, και όνειρα που πωλούνται στην αγορά, δεύτερο χέρι, συσκευασμένα σε τιμή ευκαιρίας, όνειρα ανταλλάξιμα.
Όναρ ημερόφαντον, Γυφοσανίδες και υαλοβάμβακες. Ιστορίες μεταναστών. Το μήνυμα της βροχής, Η έξωση, Στα γρανάζια της γραφής. Τράνζιτο. Επτά διαχρονικές ιστορίες που ακουμπούν και ερμηνεύουν το σήμερα, οι οποίες όμως αρδεύονται από παραποτάμια όνειρα, έτσι όπως αυτά εικονοποιούνται στην καθοριστική πρώτη. Ιστορίες ατμοσφαιρικές, αιρετικές, προκλητικές, που συμμαχούν με τον έρωτα, προσπερνούν τους δοτούς προορισμούς, συνδιαλέγονται με την αυτογνωσία, αναζητούν τη νοητή ευθεία που μας ενώνει με τον ποθητό σταθμό και συνομιλούν με τον σημαντικό άλλον που κουβαλάμε μέσα μας. Αυτόν που μας συντροφεύει στην τράνζιτο ζωή που, ακουσίως ή εκουσίως, βιώνουμε. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

 

ΑΙΣΧΥΛΟΣ , Αγαμέμνων

Ο χορός των γερόντων υφαίνει το κύριο νήμα του έργου. Η θέση του στην πάροδο είναι κυρίαρχη που κλιμακωτά στο τέλος του έργου με νεανικό σφρίγος θα αντιμετωπίσει, πρώτα με ισχύ λόγου  και έπειτα  χεριών, τη δύναμη του σφετεριστή της βασιλικής εξουσίας, Αίγισθο. Ο χορός, αναφέρεται στο μακρόχρονο πόλεμο που προκάλεσε η απαγωγή της βασίλισσας της Σπάρτης, Ελένης, από το γιο του βασιλιά της Τροίας Πριάμου, Αλέξανδρο-Πάρη. Η ελληνική εκδίκηση, με την αβέβαιη, για το χορό, έκβασή της, βρίσκεται σε ανάπτυξη, χωρίς όμως τη συμμετοχή των αδύναμων γερόντων που παραδέρνουν «σαν μέρας ονειροφαντασία» στίχος 80-82

τό θ᾽ ὑπεργήρων, φυλλάδος ἤδη κατακαρφομένης,
τρίποδας μὲν ὁδοὺς στείχει, παιδὸς δ᾽ οὐδὲν ἀρείων
ὄναρ μερόφα‹ν›τον ἀλαίνει.

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ 

Και τι ᾽ναι ο πολύ γέροντας όταν τα φύλλα του κιτρινίζουν;

Παίρνει τους δρόμους με τρία πόδια, δεν έχει δύναμη,

σαν το παιδί, σαν όνειρο μεσημερνό πλανιέται.

 


Τα «Υστερόγραφα Όνειρα» της Βαρβάρας Νταλιάνη παρουσιάζει το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας, βασισμένο στο βιβλίο «Όναρ Ημερόφαντον» του Βασίλη Βασιλικού, στο πλαίσιο του 67ου Φεστιβάλ Φιλίππων.«Πώς θα 'ταν να ζούμε στα όνειρά μας; Πώς θα' ταν να ζούμε τα όνειρά μας; το Yστερόγραφα Όνειρα -σπονδυλωτό έργο σε ονειρική δομή- αναδεύει ανεκπλήρωτα όνειρα και ελπίδες, βασανιστικές αγάπες και διστακτικούς προορισμούς μιας χώρας και των ανθρώπων της, μέσα από μικρές ιστορίες ονειρικής καθημερινότητας και κέντρο της ένα τυπογραφείο εφημερίδας ονείρων», αναφέρεται -μεταξύ άλλων- στη σχετική ανακοίνωση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας.

Σκηνοθεσία: Νταλιάνη Βαρβάρα  

Διανομή: Αναστάσης Γεωργούλας, Πάνος Κούγιας, Δανάη - Αρσενία Φιλίδου


Ο χορός έχει δυναμική παρουσία στον Αγαμέμνονα , όσο σε κανένα άλλο έργο της αρχαίας δραματικής ποίησης: αντιμετριέται και με την Κλυταιμνήστρα και με τον Αίγισθο, με φραστικές διατυπώσεις που ξεπερνούν το συνηθισμένο ήθος των χορών της τραγωδίας.Ο Αγαμέμνονας είναι ένα πρόσωπο που γεμίζει με τη μνεία, τη δράση και την τύχη του όλο το έργο: απ’ την αρχή κιόλας η προσμονή του προκαλεί το ενδιαφέρον, η αναφορά των ενεργειών του, στο στάδιο της εκκίνησης για την τρωική εκστρατεία, δημιουργεί την υποθήκευση κάποιας ανταπόδοσης του κακού που έκανε να θυσιάσει τη κόρη του, η προπαρασκευή του φόνου που έρχεται ως επιστέγασμα των ανυποψίαστων υποχωρήσεων του.

Η Δόνα Ροζίτα στα υστερόγραφα όνειρα, αναμετριέται με τους άλλους, τα όνειρα και την καθημερινότητά τους. Ηγείται και υποτάσσεται, υψώνεται και καταβαραθρώνεται. Χάνει τη δύναμή της εκλιπαρώντας ένα ''σ΄αγαπώ'' αλλά εξαργυρώνει  και κάτω από τη φούστα της το ''σε θέλω''.  

Και στο ημερόφαντον όναρ ο καθένας μας  ξυπνά κάθιδρος μέσα στο κυνήγι της καθημερινότητας  προσπαθώντας να συνειδητοποιήσει αν τα όνειρά μας είναι άνθυγρα και πυράντοχα στους ανταγωνισμούς και στην υποκρισία!  

υγ 1. ποιος θα εξηγήσει τα όνειρά μας χωρίς παρ-εξήγηση;

υγ 2. τα όνειρά μας χρειάζεται να κατακτήσουν ή να καταργήσουν το φεγγάρι;

υγ 3.ποιος είναι ο αρχισυντάκτης στο τυπογραφείο των ονείρων μας;

 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου