Σάββατο, 14 Νοεμβρίου 2015

Θάρσει,αν λες την αλήθεια δεν θα σκοντάψεις ποτέ




Το  42ο ετήσιο συνέδριο  της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων
έγινε στις Σέρρες (κατά τον Όμηρο Σίρις=φως)
12-14  Νοεμβρίου 2015
και ήταν αφιερωμένο στο ΣΟΦΟΚΛΗ
γιατί:    υπήρξε ο μεγάλος κλασικός της τραγωδίας
και γιατί:
Πλάθει  μορφές ηρώων που δεν λυγίζουν με τίποτε ακόμη κι αν φαίνεται να τους εμπαίζουν οι θεοί.

Ένα συνέδριο πλήρες γνώσεων, ηρώων, ηθών, κοσμοθεωριών, αποριών, προβληματισμών μύθων,προτάσεων  και ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:
Ο “πολιτικός” Σοφοκλής: από τον Κίμωνα στον Περικλή
Φύσις – Παίδευσις: ο διάλογος του Σοφοκλή με το σοφιστικό κίνημα
Οι θεοί
Η γυναικεία παρουσία
Στοιχεία πολιτικής φιλοσοφίας στο έργο του Σοφοκλή
Οι παιδαγωγικές ιδέες
Η ατίμωση του νεκρού στην ομηρική Ἰλιάδα και την Ἀντιγόνη του Σοφοκλή
Φόνος και αυτοκτονία: δοκιμή για την αντοχή και την αρετή του ανθρώπου
Ο Οἰδίπους του Σοφοκλή στη Μήδεια του Μποστ
Η θεία βούληση και το ανθρώπινο αυτεξούσιο. Οι χρησμοί στο δραματικό έργο του Σοφοκλή
Δηιάνειρα: η ανεστραμμένη Κλυταιμνήστρα;
Η μοναξιά του σοφόκλειου ήρωα και η σύγκρουση με την κοινότητα-πόλη
Δραματική λειτουργία των πλαστών ρήσεων στον Σοφοκλή
Η σοφόκλεια παιδαγωγική. Η έμφυτη αρετή των  σοφόκλειων ηρώων θυμίζει περισσότερο κληρονομικότητα παρά αποκτημένη, διά της αγωγής, σοφία.
Η συγκρότηση της ταυτότητας του πολίτη και το πλαίσιο δράσης του μέσα από το έργο του Σοφοκλή.

Η ευθύνη της ύπαρξης στον Οἰδίποδα Τύραννο και στην Ἀντιγόνη του Σοφοκλή

Τραγωδία και Ψυχανάλυση Σοφοκλέους Ἀντιγόνη: τραγική ηρωίδα ή λακανική αποτύπωση;
Η διαλεκτική σχέση του δραματικού με τον επικό φιλοκτήτειο μύθο
Οἰδίπους και Τειρεσίας: μια «πολιτική» αντιπαράθεση 
Οἰδίπους ἐπὶ Κολωνῷ: τίνος η ενοχή και τίνος η λύτρωση;
Πληγωμένοι ήρωες: η απήχηση των αντιλήψεων της εποχής για την αρρώστια, τον πόνο και τη θεραπευτική στις τραγωδίες του Σοφοκλή
Οἰδίπους: η τραγωδία του ανθρώπου ως σύγκρουση εξουσίας και αλήθειας
Πολιτική ρητορική και δόμηση του ήθους στον Σοφοκλή. Εφαρμογή των σύγχρονων ρητορικών στρατηγικών στην «Ἀντιγόνη» και τον «Φιλοκτήτη»
Η εικόνα των ξένων λαών στα έργα του Σοφοκλή
Τροπές του πολιτικού στην Ἠλέκτρα του Σοφοκλή
Το μάθημα του Πρωταγόρα στην Ἀντιγόνη του Σοφοκλή
Οι πολιτικές συνδηλώσεις του Κολωνού στην τραγωδία «Οἰδίπους ἐπί Κολωνῷ»
Κέρδος και συνείδηση στον Φιλοκτήτη του Σοφοκλή
 Μύθος, χαρακτήρες και προεκτάσεις στον «Φιλοκτήτη», μέσα από την ιστορική συγκυρία του έτους διδασκαλίας του.
Η μοναδικότητα του ήθους και η ηθική μοναξιά των ηρώων του Σοφοκλή
Ο τελευταίος μονόλογος του Αίαντα (στίχ. 815-865)
Τραχίνιες του Σοφοκλή, Μήδεια του Ευριπίδη: οδυνηροί ύμνοι στον έρωτα.
Ο ρόλος των δύο φύλων, οι συγκρούσεις και τα μηνύματα των συγκρούσεων αυτών
Σοφοκλέους Οἰδίπους τύραννος – Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι Έγκλημα και Τιμωρία. Το πρόβλημα της ανθρώπινης ενοχής και το ζητούμενο της εξιλέωσης.
Ο ρόλος του Χορού
Η μορφή της Ηλέκτρας στον αρχαίο μύθο και η πρόσληψή της: παράδειγμα το «Σχέδιο για Ηλέκτρα» του Γιώργου Βέλτσου
Ο διάλογος της «Ἀντιγόνης» του Σοφοκλή με την «Αντιγόνη» του Μπρεχτ
Η απήχηση του έργου του Σοφοκλή στη νεότερη εικαστική δημιουργία
Ηθική, αρετή και αυτογνωσία μέσα από την τραγωδία Φιλοκτήτης του Σοφοκλή
H τραγική παρέκτασις στις σοφόκλειες τραγωδίες Αἴας, Ἀντιγόνη, Οἰδίπους Τύραννος και Τραχίνιαι
Η επίδραση της σοφόκλειας σκέψης στη σύγχρονη τουρκική σεναριογραφία. Η περίπτωση της Sultan Yesilyurt
Από την «Ἀντιγόνη» του Σοφοκλή στο «Ρέκβιεμ» της Άννας Αχμάτοβα: ο αρχαίος μύθος, η ομώνυμη ηρωίδα και μια ακόμη (;) ποιητική σύλληψη στα όρια του πραγματικού και της διακειμενικότητας
Οι Ιχνευταί του Σοφοκλή: από τον ύμνο στο σατυρικό δράμα, οι διακειμενικές διαδρομές και ο ρόλος του σατυρικού χορού
Σοφοκλή, Αἴας. Ο κώδικας των νέων πολιτικών αξιών της Αθήνας
Τύφλωση και αυτοτύφλωση στον Οἰδίποδα Τύραννο
Παρατηρήσεις στον Τηρέα του Σοφοκλή
Τα ταφικά έθιμα στο έργο του Σοφοκλή και οι απεικονίσεις τους στην τέχνη
Σοφοκλέους Τραχίνιαι: «ἁ δ’ ἀμφίπολος Κύπρις ἄναυδος φανερὰ/ τῶνδ’ ἐφάνη πράκτωρ» (στίχ. 860-861).
Η προφητεία του Έλενου στον Φιλοκτήτη
Ομηρικοί ήρωες στα έργα του Σοφοκλή Αἴας και Φιλοκτήτης
Σοφοκλέους Οἰδίπους τύραννος: η πορεία του ανθρώπου προς τη γνώση
Σχηματικός λόγος και ρητορική στις τραγωδίες του Σοφοκλή
Ο Σοφοκλής ως δραματουργός: Οἰδίπους και Ἀντιγόνη: ήρωες του χρέους ή και της μοίρας;
Η Αντιγόνη ως ένας σύγχρονος αντι-ήρωας: Η αντιστροφή του μύθου μέσα από μία διαφορετική παιδαγωγική προσέγγιση
Απεικονίσεις των ηρώων του Σοφοκλή στην αγγειογραφία
Οι πολιτικές απηχήσεις της «Ἀντιγόνης» του Σοφοκλή: όταν το θέατρο ασκεί πολιτική…
Απεικονίσεις της σοφόκλειας Ἀντιγόνης στη νεότερη ελληνική τέχνη. Ζωγραφική-Κινηματογράφος-Μουσική.
Αντιγόνη- Κορντέλια: η «Αγάπη», το θύμα του «Μεγάλου Μηχανισμού της Εξουσίας»
Η εξέλιξη της τραγωδίας από τον Αισχύλο στον Σοφοκλή:
Ο Φιλοκτήτης του Σοφοκλή και οι μεταγραφές του στο νεοελληνικό θέατρο
Οἰδίπους και Ἀντιγόνη … επί της οθόνης
Η μυθική μορφή της Αντιγόνης υπό το πρίσμα της νεοελληνικής εμπειρίας και παράδοσης
Η επιρροή της γραφίδας του Σοφοκλή στον Ευριπίδη και στην τέχνη της αρχαιότητας μέσα από αποσπασματικά σωζόμενα έργα του.

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ποίησης, λογοτεχνίας, ηθικής, πολιτικής, μυθολογίας, γλώσσας, ρητορικής, φιλοσοφίας, ψυχανάλυσης, θεολογίας, παιδαγωγικής, κοινωνιολογίας, τέχνης............................




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου